Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
офіційний веб-сайт
[повернутись]





Дата розміщення на сайті: 11.06.2015
Дата оновлення: 13.08.2020

Роз’яснення з питань надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, які мають суспільний резонанс чи поширені в листах, які надходять до НКРЕКП

 

Щодо підвищення тарифів

 

Відповідно до пункту 3 частини першої статті 3 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» одним із принципів, на яких ґрунтується державна політика у сфері житлово-комунальних послуг, є забезпечення функціонування підприємств, установ та організацій, що виробляють, виконують та/або надають житлово-комунальні послуги, на умовах самофінансування, досягнення рівня економічно обґрунтованих витрат на виробництво таких послуг.

 

Згідно з частинами другою та четвертою статті 10 Закону «Про державне регулювання у сфері комунальних послуг» тарифи на комунальні послуги суб'єктів природних монополій та суб'єктів господарювання на суміжних ринках повинні забезпечувати відшкодування всіх економічно обґрунтованих планованих витрат на їх виробництво з урахуванням планованого прибутку. Встановлення тарифів на комунальні послуги, нижчих за розмір економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво, не допускається і може бути оскаржено в суді.

 

Статтею 32 Закону України «Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення» встановлено, що тарифи на надання послуг з питного водопостачання розраховуються на підставі галузевих нормативів витрат і повинні повністю відшкодовувати експлуатаційні витрати та забезпечувати надійну роботу об'єктів централізованого питного водопостачання і водовідведення.

 

Варто зауважити, що на зміну вартості окремих складових структури тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення впливають чинники, які не залежать від підприємства, а саме: збільшення або зменшення мінімальної заробітної плати, прожиткового мінімуму, податків, зборів, платежів, підвищення або зниження цін (тарифів) на реагенти, паливно-енергетичні ресурси, придбання води в інших суб’єктів господарювання та/або очищення власних стічних вод іншими суб’єктами господарювання, курсу валют за наявності зобов’язань по запозиченнях (кредитах, позиках) міжнародних фінансових організацій тощо.

 

Тому приведення тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення до економічно обґрунтованого рівня є об’єктивним та необхідним заходом для належного функціонування підприємств, що забезпечують споживачів питною водою та послугами водовідведення.

 

Таким чином за результатами розгляду заяв і розрахункових матеріалів ліцензіатів та проведення відкритих обговорень з громадськістю на засіданнях НКРЕКП у формі відкритих слухань приймаються постанови про встановлення тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення.

 

Щодо різного рівня тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення

 

Формування тарифів на централізоване водопостачання та/або централізоване водовідведення здійснюється ліцензіатами відповідно до річних планів ліцензованої діяльності з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, економічно обґрунтованих планованих витрат, визначених на підставі державних та галузевих нормативів витрат ресурсів, у тому числі галузевих технологічних нормативів використання питної води на підприємствах водопровідно-каналізаційного господарства, з урахуванням фактичних даних та основних особливостей технологічних процесів конкретного виробництва, техніко-економічних розрахунків, кошторисів з урахуванням ставок податків, зборів, платежів, цін (тарифів) на матеріальні ресурси та послуги у планованому періоді.

 

Слід зазначити, що специфіка господарської діяльності підприємств, що забезпечують послугами з централізованого водопостачання та водовідведення споживачів різних регіонів України, базується на різних чинниках, які об’єктивно впливають на фінансові результати діяльності цих підприємств та рівень тарифів. Різний рівень тарифів на підприємствах водопостачання та водовідведення значним чином залежить від місцевих особливостей виробництва та надання цих послуг, а саме: від джерела водопостачання, його віддаленості від споживачів, якості води в джерелі водопостачання, технології очищення, обсягу реалізації послуг водопостачання та/або водовідведення, стану основних фондів, розгалуженості комунікацій та багато інших факторів, які впливають на величину собівартості тарифів.

 

Так, тарифи на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення для ліцензіатів НКРЕКП з подібними технологіями та обсягами реалізації майже не відрізняються. У свою чергу, найвищий рівень тарифів у ліцензіатів, які мають невисокі обсяги реалізації послуг, велику протяжність мереж, а також придбавають покупну воду та/або очищають стічні води в інших ліцензіатів.

[повернутись]